Met de bekabeling van Cable Masters veilig door de Noord-Zuid lijn
De Noord-Zuid lijn in Amsterdam is bijna tien kilometer lang en doorsnijdt Amsterdam, onder het oude centrum door. Het traject loopt zo’n zes kilometer bovengronds en zo’n vier kilometer ondergronds. Het is zonder meer één van de meest aansprekende bouwprojecten in ons land. Cable Masters leverde de kabels die ervoor zorgen dat iedereen de metro veilig kan gebruiken, ook als er een keer iets misgaat.
De uitstekende naam die Cable Masters heeft op het gebied van functiebehoud-signaalkabels maakte ons bedrijf de logische partner om dit deel van het project in te vullen. In opdracht van VIA, een handelsnaam van Visser & Smit Bouw bv. leverden wij gedurende een periode van zo’n twee jaar een groot aantal kabels..
Cable Masters leverde circa 200 kilometer aan kabel voor dit project, variërend van signaalkabels met functiebehoud (1x2x0,8 mm E 90) tot en met energiekabels van 240 mm².
Deze kabels vonden hun toepassing in een groot aantal situaties, zoals sturingen van brandmeldcentrales, bekabeling naar luidsprekers en slow-whoops voor de ontruimingsinstallaties, voedingen voor de centrale noodverlichting, en voedingen naar de rook-warmte-afvoerinstallaties. We hebben ook de roltrappen op het traject van voedingen voorzien. Hieronder die in het station Vijzelgracht, met zijn 47 meter de langste roltrap van de Benelux. Om het gebruik van de Noord-Zuid lijn nog veiliger te maken zijn de roltrappen en rolpaden verwarmd. Dit voorkomt dat ze in koude omstandigheden bevriezen en dus glad worden.
In de tunnelbuis bevinden zich in totaal 55 ventilatoren, met een capaciteit die varieert van 16.000 m³ tot 111.000 m³ per uur. Alle ventilatoren zijn aangesloten met stuur- en voedingskabels met functiebehoud (E90). Hiermee worden rook en hitte tijdens een brand gecontroleerd afgevoerd en worden het gebouw en de inventaris beschermd. Maar bovenal, het geeft de brandweer voldoende zicht om de situatie onder controle te krijgen, en het garandeert een veilige vluchtweg voor de mensen in de tunnel.
De kabels die wij hebben gebruikt waren niet de standaardkabels die onze fabrieken in grote hoeveelheden op voorraad hebben liggen. De grootste uitdaging bestond dan ook uit het afstemmen van de projectplanning met die van de fabriek. Maar ook het bewaken van levertijden, het afstemmen van de logistieke stroom op de projectlocatie en het opvangen van last minute-afwijkingen op de planning. En daar ligt een belangrijke toegevoegde waarde van Cable Maters: alternatieven bedenken, adviseren over slimme oplossingen en concrete problemen in de installatie oplossen. Kortom, de niet-standaard werkzaamheden die ervoor zorgen dat het project goed verloopt en een uitstekend resultaat oplevert.
De oplevering van de Noord-Zuid lijn is gepland in juli 2018. En daarmee is ons land wat ons betreft een succesvolle en veilige metrolijn rijker.